Aktualizacja do 01.10.2025

Zakończono etap STEŚ Wstępny, na którym przeanalizowano 6 wariantów:
– trzy warianty (W1, W2, W3) zakładające budowę fragmentu autostrady na zachód od jej obecnego przebiegu, w odległości od ok. 200 m (wariant W3) do ok. 600 m (wariant W2) od stopnia wodnego Kościuszko,
– wariant W4 biegnący zgodnie z obecnym przebiegiem A4, zakładający zmiany na stopniu wodnym,
– wariant W5 na wschód od stopnia,
– wariant W6 zakładający budowę tunelu pod Wisłą.

Każdy z tych wariantów miał dodatkowe modyfikacje, wynikające przede wszystkim z analizy różnych rozwiązań rozbudowy poszczególnych węzłów.

Po spotkaniach informacyjnych przeanalizowano możliwość rozwiązania projektowego uwzględniającego poprowadzenie nowego korytarza autostrady A4 w obrębie rzeki Wisły z wykorzystaniem budowy tunelu pod jej nurtem (wariant W6). Liczne elementy poddano analizie, w wyniku której powstała lista potencjalnych wad takiego rozwiązania. Do najważniejszych zaliczyć można trudności związane z technologią realizacji tunelu, koszty budowy i utrzymania, bezpieczeństwo, utrudnioną obsługę i konserwację oraz uwarunkowania geologiczne. W związku z tym uznano, że wariant ten jest niekorzystny i odstąpiono od jego dalszych analiz.

Na posiedzeniu KOPI w marcu 2025r. zostały przedstawione warianty W1-W5, z których Komisja KOPI wybrała do dalszego procedowania trzy warianty: W2, W3 i W4, jednocześnie odrzucając pozostałe.

Rozpoczęto etap STEŚ Właściwy, na którym zostaną szczegółowo przygotowane rozwiązania techniczne dotyczące węzłów, obiektów mostowych, geometrii drogi itp. Opracowana zostanie również dokumentacja hydrogeologiczna i studium geologiczno-inżynierskie. Ponadto, po zakończeniu całorocznej inwentaryzacji przyrodniczej, zostaną przygotowane materiały środowiskowe celem złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.